Știrile Zilei

Un nou studiu dezvăluie ce se întâmplă cu creierul celor care citesc din plăcere

Studiile arată o scădere a numărului de persoane care citesc pentru plăcere, în Marea Britanie 50% dintre adulți declarând că nu citesc regulat, o creștere față de 42% în 2015. Aproape un sfert dintre tinerii între 16 și 24 de ani afirmă că nu au fost niciodată cititori.

Un studiu condus de profesorul Mikael Roll de la Universitatea Lund din Suedia, publicat în Neuroimage, a analizat date de la peste 1000 de participanți și a descoperit diferențe în structura cerebrală a cititorilor cu abilități diferite.

Două zone din emisfera stângă, esențiale pentru limbaj, prezintă variații la persoanele cu abilități bune de citire: polul temporal anterior, implicat în asocierea și categorisirea informațiilor, și girusul Heschl, din lobul temporal superior, care conține cortexul auditiv.

Cititorii competenți au o parte anterioară mai mare a lobului temporal stâng comparativ cu cel drept, iar această diferență structurală contribuie la o înțelegere mai ușoară a cuvintelor.

Conștientizarea fonologică

content-image

Deși cititul este perceput ca o abilitate vizuală, conștientizarea fonologică, adică recunoașterea sunetelor limbajului, este fundamentală pentru dezvoltarea lecturii.

Un girus Heschl mai subțire în emisfera stângă a fost asociat cu dislexia, dar studiul arată o corelație între grosimea cortexului auditiv și abilitatea de citire în populația generală.

Structurile cerebrale mai subțiri, dar mai extinse, precum cortexul auditiv stâng, pot facilita procesarea rapidă a limbajului datorită mielinei, substanța care accelerează comunicarea neuronală.

Regiunile care integrează informații complexe, cum polul temporal anterior, beneficiază de o grosime mai mare. Creierul este maleabil și se modifică prin învățare și exersare. Studiul intensiv al unei limbi străine la adulții tineri a dus la creșterea grosimii cortexului în zonele lingvistice, scrie incredibilia.ro.

Similar, lectura poate influența structura girusului Heschl și a polului temporal. Diminuarea importanței acordate lecturii ar putea afecta capacitatea de interpretare a lumii și de înțelegere a gândurilor altora.




Sursa

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button