Sistemul Garanție-Returnare funcționează tot mai bine. Vești excelente pentru firme și operatorii din HoReCa
Pe 30 noiembrie 2023, România a adoptat Sistemul de Garanție-Returnare, cu scopul principal de a crește ratele naționale de reciclare și de răspunde mai bine cerințelor și obiectivelor europene. În acest sens, SGR a introdus o garanție pentru fiecare ambalaj, în valoare de 50 de bani, pe care românii o plătesc la achiziția produselor comercializate în ambalaje SGR și o recuperează când returnează ambalajul.
Pentru ca acest mecanism să funcționeze, retailerii joacă un rol fundamental, fiind principalii intermediari între consumatori și sistem. Obligația lor de a face parte din sistem și de a facilita returnarea ambalajelor și implicit recuperarea garanției de către consumatori este stabilită prin legea care pune bazele SGR, HG 1074/2021.
Adaptarea comercianților la noile cerințe legislative a fost un proces provocator, însă implicarea acestora a fost și rămâne foarte importantă. Succesul SGR se datorează și comercianților care au adoptat sistemul, dar mai ales s-au adaptat la realitățile din teren.
Ce responsabilități au comercianții în cadrul SGR?
Comercianții, indiferent de dimensiunea afacerii, au o serie de obligații în cadrul sistemului. În primul rând, aceștia trebuie să încheie contract cu administratorul Sistemului de Garanție-Returnare – RetuRO SGR – și să organizeze un punct de colectare. În funcție de mărimea magazinului sau de volumul vânzărilor, comercianții pot opta pentru RVM-uri, care permit colectarea automată, sau pentru colectare manuală. Micii comercianți trebuie să găsească soluții alternative, adaptate capacităților lor operaționale.
În plus, comercianții trebuie să accepte returnarea ambalajelor supuse garanției, indiferent dacă produsul a fost achiziționat de la ei sau din altă parte, întrucât legea nu le permite să condiționeze acceptarea ambalajelor de alte cerințe suplimentare, cum ar fi achiziționarea unui produs.
De asemenea, retailerii colaborează cu operatorii autorizați din sistem pentru transportul și reciclarea ambalajelor colectate, asigurând respectarea normelor de mediu.
Provocări și oportunități pentru retaileri
Particularitățile comerțului românesc, în care micii comercianți au o pondere semnificativă, au generat, mai ales la început, anumite dificultăți în implementarea sistemului. Încă de la început, RetuRO, administratorul sistemului, a susţinut un dialog direct şi constant cu toate părţile implicate pentru a le înţelege nevoile şi a găsi împreună soluţii eficiente care să facă sistemul deopotrivă uşor de utilizat de către consumatori şi simplu de adoptat de către comercianţi.
Implicarea acestora este esențială întrucât, cu cât se înrolează mai mulți comercianți, cu atât vor fi disponibile mai multe puncte de colectare în reţea, iar aglomeraţia şi timpul de aşteptare se reduc, rezultând într-o experienţă mai facilă atât pentru consumatori, cât şi pentru comercianţi.
Perspective și soluții pentru comercianții din SGR
Implicarea retailerilor în SGR este mai mult decât o obligație legală – este o oportunitate de a contribui la protejarea mediului, la educarea consumatorilor și inclusiv la creșterea afacerii, prin atragerea clienților din proximitate care își vor înmulți vizitele la magazin pentru returnarea ambalajelor.
RetuRO SGR, în calitate de administrator al sistemului, a amplificat sprijinul oferit retailerilor, în special celor mici care întâmpină provocări. Astfel, pe lângă organizarea de întâlniri periodice pentru consultanță dedicată, RetuRO a lansat și o amplă campanie de informare pentru a prezenta paşii necesari pentru înscrierea în sistem.
Mai mult, simplicarea procesului de înrolare este o prioritate pentru RetuRO, care aduce îmbunătăţiri permanente sistemului, adaptând fluxurile operaţionale şi simplificând procedurile în aspecte cheie. În acest sens, pentru a rezolva problema lipsei spațiului de depozitare semnalată de micii retaileri și operatorii HoReCa, RetuRO a crescut frecvența și modalitățile preluării ambalajelor colectate, ajungând astăzi să ridice în maximum 2 zile de la comanda de ridicare pentru operatorii deja înscriși în sistem.
În plus, în curând, sacii necesari colectării vor fi oferiţi gratuit comercianţilor şi operatorilor HoReCa, fără a mai fi facturaţi de către RetuRO SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare. Această măsură este menită să reducă presiunea costurilor operaţionale.
Succesul SGR în România depinde de efortul comun al tuturor părților implicate, iar retailerii sunt unul dintre pilonii principali. Prin adaptare, retailerii pot deveni nu doar intermediari ai SGR, ci și ambasadori ai schimbării. Pentru a le face sarcina mai ușoară, RetuRO SGR lucrează la măsuri suplimentare pentru susținerea micilor afaceri.