Raliul Dakar 2025 avea trasee separate la categoriile auto şi moto
Cea de-a 47-a ediţie a Raliului Dakar se va desfăşura în perioada 3-17 ianuarie 2025, iar principala sa noutate este că va avea trasee separate la categoriile auto şi moto, în unele etape, precum şi la camioane, pentru o mai bună siguranţă a concurenţilor, după cum au precizat organizatorii, informează AFP şi EFE.
Startul se va da la Bisha, pe 3 ianuarie, iar cei 807 participanţi se vor întrece la bordul a 439 de vehicule, pe un parcurs de peste 5.100 km de probe speciale cronometrate.
Ediţia 2025 a celebrului raliu-raid, care va avea un traseu revizuit faţă de cel precedent şi mai lung cu 400 km, se va încheia pe 17 ianuarie, între dunele nesfârşite din Empty Quarter.
Constructorul român Dacia va fi prezent în premieră la Raliul Dakar, unde îi va alinia pe qatarianul Naser Al-Attiyah, cvintuplu câştigător al competiţiei, pe legenda franceză a raliurilor Sebastian Loeb, care speră să-şi treacă în sfârşit numele pe lista învingătorilor, la a noua sa participare, precum şi pe spaniola Cristina Gutierrez.
Câştigător ediţiei 2024 la categoria auto, spaniolul Carlos Sainz, va pilota pentru prima dată un Ford în această raliu-raid.
Marele absent va fi francezul Stephane Peterhansel, deţinătorul recordului de victorii în Raliul Dakar (14 succese, dintre care 6 la clasa moto) şi absent de la eveniment pentru prima dată în 36 de ani.
La 59 de ani, ”Monsieur Dakar”, cum este supranumit Peterhansel, a explicat pe reţelele de socializare că ”are nevoie de o pauză”.
La categoria moto, Ricky Brabec, campionul din 2024, va avea o concurenţă puternică din partea coechipierilor săi de la Honda, francezul Adrien Van Beveren, chilianul Pablo Quintanilla şi americanul Skyler Howes.
În plus, 43 de femei-pilot vor purta concura în Arabia Saudită, ţară care a intrat în urmă cu câţiva ani într-un vast program de reforme economice şi sociale care include o relaxare a interdicţiilor impuse femeilor.
După Sahara, apoi America de Sud, Raliul Dakar, cel mai mare raid-raid din lume, a făcut din Arabia Saudită decorul său în 2020, o alegere care a stârnit controverse din cauza problemelor privind drepturile omului în acest regat.
Traseul Raliului Dakar 2025:
3 ianuarie, prolog: Bisha – Bisha, 79 km (29 km de probe speciale)
4 ianuarie, prima etapă: Bisha – Bisha, 500 km (412)
5 şi 6 ianuarie, etapa a 2-a: Bisha – Bisha, 1.006 km (958) la clasa moto/1.067 km (971) la clasa auto
7 ianuarie, etapa a 3-a: Bisha – Al-Henakiyah, 848 km (496)
8 ianuarie, etapa a 4-a: Al-Henakiyah – Al-Ula, 588 km (415)
9 ianuarie, etapa a 5-a: Al-Ula – Hail, 491 km (428)
10 ianuarie, zi de repaus
11 ianuarie, etapa a 6-a: Hail – Al-Duwadimi, 829 km (606 – din care 172 km de transfer)
12 ianuarie, etapa a 7-a: Al-Duwadimi – Al-Duwadimi, 724 km (460) pentru moto/745 km (481) pentru auto
13 ianuarie, etapa a 8-a: Al-Duwadimi – Ryad, 731 km (485) pentru moto/733 km (487) pentru auto
14 ianuarie, etapa a 9-a: Riad – Harad, 589 km (357)
15 ianuarie, etapa a 10-a: Harad – Shubaytah, 636 km (117) pentru moto/ 642 km (123) pentru auto
16 ianuarie, etapa a 11-a: Shubaytah – Shubaytah, 553 km (321) pentru moto/516 km (284) pentru auto/447 km (130) pentru camioane
17 ianuarie, etapa a 12-a: Shubaytah – Shubaytah, 132 km (62)
Distanţe totale:
Moto: 7.706 km din care 5.146 km de probe speciale
Auto: 7.759 km din care 5.115 km de probe speciale
Camioane: 7.690 km din care 4.997 km de probe speciale