Marii retaileri continuă să investească masiv în România
Nu mai puțin de 3 mari retaileri multinaționali au anunțat în ultima vreme investiții: Zabka din Polonia, Penny, care își propune să deschidă în următorii 3 ani cel puțin 1000 de locații noi, și Action, un retailer olandez din zona nealimentară.
Aparent, investițiile sunt de bun augur pentru țara noastră. Fostul senator PNL Vlad Pufu crede însă că investițiile masive ale marilor retaileri nu sunt deloc un semnal bun pentru România, întrucât afectează afacerile autohtone.
Într-o postare făcută pe Facebook, Vlad Pufu arată că nici măcar măsurile luate de Ministerul Agriculturiui nu pot face minuni pentru afacerile și producția autohtone.
”România a devenit paradisul retailerilor din toată Europa. Momeala consumului românesc – crescut și întreținut din împrumuturi (1 miliard de euro pe săptămână, înțelegem) – atrage marii jucători din retailul european.
Canibalizarea dintre acești giganți, în goana după profit pe piața românească, nu lasă urmă de viață pentru micii afaceriști români și vlăguiește bruma de inițiativă autohtonă.
S-au instalat în centrele marilor municipii, au cucerit apoi urbanul mediu, iar astăzi bătălia se dă pentru ultimul cartier sau cătun din România. Se anunță un asediu total și un sfârșit definitiv pentru magazinele sătești, afaceri de familie pe care le mai întâlnești, timid, prin unele cotloane.
Astfel, curajoșii noștri proprietari vor deveni casierii de mâine ai noului supermarket de rețea din satul sau comuna lor.
Deși nu alarmează pe nimeni, aceste afaceri țineau în viață nu doar stabilitatea socială, ci și producătorii mici sau medii, care nu își permiteau să-și plaseze produsele în marile rețele. Practic, exact acea mini-industrie după care alergăm acum să o resuscităm, prin programul „El Dorado” anunțat de ministrul Agriculturii – 1,5 miliarde de euro în următorii 3 ani, destinați procesării, prelucrării, industrializării. Aceea care sa pună plusvaloare pe materia primă aflată din abundență în țara noastră. Este suficient însă să consulți ierarhia după cifra de afaceri a retailerilor din România și îți vei da seama de starea gravă a producției noastre. Când primul lanț de magazine românesc abia prinde locul 15, devii, de fapt, doar o piață de desfacere pentru industriile altor țări – cele care au rețele de vânzare chiar în curtea ta. Balanța comercială va fi pe excedent când în această ierarhie primul mare retailer va fi român. Pentru că lucrurile stau taman invers. Vânzările, accesul la piață, dezvoltă producția. Or, acest meci pentru țara noastră este pierdut”, arată Vlad Pufu.
Liberalul vine și cu exemple concrete în ceea ce privește modul în care relaționează antreprenorii români cu marile lanțuri de magazine. Este cazul Irinei Filip, o antreprenoare care a investit 2,2 milioane de euro într-o fabrică de înghețată, în Teleorman. Produsul a avut un feedback pozitiv de la clienți. Însă în momentul în care a încercat să vândă înghețata în marile lanțuri de magazine, a fost refuzată de cei mai mulți retaileri.
Vlad Pufu atrage atenția că poveștile se acest gen, aparent de succes, care ajung un eșec, se pot repeta. În economia românească sunt și alte probleme, iar liberalul are și posibile soluții.
”Atâția ani, prin programele de preaderare și apoi prin cele operaționale, am direcționat alocările exclusiv către producție. Am construit fabrici frumoase, am scos produse competitive, dar toate s-au soldat cu eșec. Au produs pe stoc până au falimentat. Unele au fost cumpărate ulterior – de-a gata – de către fonduri de investiții, chiar ele aflate în spatele unor retaileri.
Modernizarea micilor magazine, tot cu bani europeni sau/si din alte surse, și apoi încurajarea federalizării lor, pentru a obține discounturi la aprovizionare, pot fi o soluție. Ele vor susține industria locală oferind accesul la piață pentru produsele românești. Un exemplu: În ultimii 10 ani, în agricultura românească s-au investit 25 de miliarde de euro. Se simte? Am făcut un randament al alocărilor de până acum (return on investment)? Astăzi, bazinul de cereale al Europei exportă grâu și importă pâine congelată, biscuiți sub brand etc. Aceleași exemple sunt și în sectorul laptelui. O înjosire imensă pentru ialomițeni – am constatat-o vara trecută, discutând cu mulți locuitori. În comunele din Bărăgan, principalul bazin cerealier al țării și al Europei, pe rafturile magazinelor se găsește pâine din aluat congelat”, mai scrie Vlad Mircea Pufu.