Clubul argentinian care a utilizat un influencer a primit o sancţiune financiară
Federaţia argentiniană de fotbal (AFA) a amendat clubul Deportivo Riestra, din prima ligă, cu suma de 20.000 dolari pentru utilizarea unui influencer (Ivan Buhajeruk) la un meci de campionat, în noiembrie 2024, scrie EFE, potrivit Agerpres.
Tribunalul de Etică al AFA a decis sancţionarea clubului Deportivo Riestra cu o amendă de 20 de milioane de pesos (aproximativ 20.000 de dolari) – echivalentul a 1.000 de salarii medii – şi a ordonat clubului să îşi ceară scuze publice oficiale în mass-media, în scopul reparării prejudiciului cauzat prin comportamentul reproşat.
Instanţa a emis, de asemenea, un avertisment oficial împotriva antrenorului clubului, Cristian Fabbiani (fostul atacant al echipei CFR Cluj), şi împotriva lui Ivan Buhajeruk însuşi, pentru participarea la ceea ce a descris drept o ”acţiune de promovare” contrară ”principiilor fundamentale ale fotbalului profesionist”.
Riestra l-a titularizat pe Ivan Buhajeruk ca atacant, care este mai bine cunoscut drept ”Spreen” şi are peste 7 milioane de urmăritori pe YouTube, înainte ca antrenorul Cristian Fabbiani să-l înlocuiască după doar 59 de secunde în meciul cu Velez Sarsfield (1-1) din 11 noiembrie 2024.
Acel minut, cât a durat debutul lui ”Spreen” – înainte de înlocuirea lui planificată -, a generat reacţia suporterilor, jucătorilor profesionişti, antrenorilor şi chiar a şefului AFA, Claudio ”Chiqui” Tapia, care a descris situaţia ca fiind inacceptabilă.
”A fost o lipsă de respect pentru fotbal şi a transmis un mesaj greşit societăţii. Sunt tineri care visează să devină profesionişti şi se străduiesc să atingă acest obiectiv, iar noi avem responsabilitatea de a proteja acele valori”, a spus Tapia la acea vreme.
Selecţionerul naţionalei Argentinei, Lionel Scaloni, şi-a exprimat de asemenea îngrijorarea faţă de situaţie: ”Debutul în Primera Division este unul dintre cele mai importante momente pentru orice fotbalist. Este importantă intervenţia Comisiei de Etică a AFA, care să acţioneze ferm pentru a preveni repetarea acestui tip de situaţie.”
Riestra, club recunoscut pentru strategiile sale de marketing neconvenţionale, a lansat o declaraţie în care îşi cere scuze ”celor care s-au simţit jigniţi” de stratagema publicitară: ”Din păcate, această acţiune de marketing a generat multe opinii negative. Am dori să ne oferim cele mai sincere scuze. În niciun moment nu a fost intenţia noastră să arătăm lipsă de respect pentru Velez sau fotbalul argentinian în general.”
Această acţiune publicitară este cercetată în paralel de Parchetul din Buenos Aires, prin zona sa specializată în jocuri de noroc, din cauza suspiciunii că intrarea şi ieşirea din teren a lui ”Spreen” a fost legată de intenţia de a atrage jucători pe platforme ilegale.
”Deşi nu am găsit încă o legătură directă între evenimentele şi activităţile legate de pariuri, ancheta nu ignoră faptul că acest aspect este în analiză”, a subliniat procurorul responsabil, Juan Rozas, potrivit comunicatului publicat miercuri de AFA.