Știrile Zilei

buletine de vot tipărite în ziua alegerilor


Biroul Electoral Central se pregătește să adopte o măsură care contrazice direct Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale. Invocând fenomenul vizelor de flotant, care în unele localități a luat brusc amploare înainte de alegeri, BEC ar putea da liber tipăririi noi bunetine de vot în ziua alegerilor, deși legea spne clar că buletinele de vot trebuie să fie tipărite cel mai târziu cu 10 zile înaintea alegerilor.

Situația premisă

Potrivit OUG 21/2024, la alegerile locale din 9 iunie pot vota cetățenii care și-au stabilit reședința în localitate cu cel puțin 60 de zile înainte de data scrutinului. Legea 115/2015 prevede că acești cetățeni pot solicita primarului să fie înscriși în registrul electoral cu adresa de reședință până cel târziu cu 45 de zile înainte de data scrutinului.

Problemele pot să apară în cazul în care o persoană se încadrează în prevederile OUG 21/2024, adică a obținut viza de flotant cu cel puțin 60 de zile înainte de alegeri, dar nu a mai solicitat să fie înscris registul electoral (legea instituie o posibilitate, nu o obligativitate). În acest caz, cum dreptul la vot nu poate fi îngrădit, persoanele în cauză vor putea vota, urmând să fie înscrise pe listele suplimentare.

Tot Legea 115/2015 stabilește că buletinele de vot se tipăresc într-un număr egal cu alegătorii înscriși în listele electorale, cu un supliment de 10%. În această situație, în localitățile în care fenomentul vizelor de flotant a „explodat” înainte de alegeri, numărul alegătorilor înscriși pe listele suplimentare ar depăși acel 10% al buletinelor de vot suplimentare. Mai mult, în funcție de ora prezentării la urne, îngroșarea listelor suplimentare ar putea să epuizele buletinele de vot înainte ca persoanele înscrise pe listele electorale să își exercite dreptul de vot.

„Rezolvarea” propusă de BEC

Potrivit unui proiect de hotărâre care urmează să fie dezbătut în ședința de marți, 4 iunie, a BEC, în eventualitatea în care, în ziua votării, buletinele de vot aferente unei secții de votare din țară se epuizează înainte de închiderea urnelor, necesarul suplimentar de buletine va fi asigurat, de îndată, prin redistribuire de la alte secții de votare din localitate.

În cazul în care acest lucru nu este posibil, redistribuirea se face de la secții din alte localități din județ sau din București. Dacă nici acest lucr nu este posibil (lucru normal în cazul alegerilor locale, unde autoritățile se aleg în fiecare UAT), BEC propune tipărirea unui număr suplimentar de buletine de vot.

Hotărârea ar intra în contradicție cu legea

Potrivit art. 60 alin. (2) din Legea 115/2015, „pentru întreaga circumscripţie electorală, buletinele de vot sunt imprimate cu litere de aceeaşi mărime, aceleaşi caractere şi aceeaşi cerneală, într-un număr egal cu al alegătorilor înscrişi în listele electorale, cu un plus de 10%.” Alin. (4) prevede că „buletinele de vot trebuie să fie tipărite cel mai târziu cu 10 zile înaintea alegerilor”.

Potrivit art. 39 alin. (1) lit. c) din aceeași lege, Biroul Electoral Central „urmăreşte şi asigură respectarea şi aplicarea corectă a dispoziţiilor legale privitoare la alegeri pe întreg teritoriul ţării; asigură interpretarea unitară a prevederilor acestora.” Așadar, BEC este responsabil de interpretarea legislației și nu poate introduce prin hotărârile sale derogări de la legislația primară.

Situația celor 10% buletine de vot suplimentare și o posibilă soluție

Numărul maxim de buletine de vot ce vor fi tipărite pentru fiecare tip de alegeri este determinat de numărul alegătorilor înscriși în registrul electoral, la care se adaugă un supliment de 10%. Acest supliment de 10% este destinat să asigure dreptul de vot al alegătorilor în mai multe situații expres prevăzute de lege. În primul rând, pentru cei omiși din listele electorale permanente, așa cum este stipulat în Legea 115/2015 și Legea 33/2007. Președintele biroului electoral al secției de votare va înscrie aceste persoane în lista electorală suplimentară.

De asemenea, suplimentul de 10% acoperă și situația în care un alegător solicită un nou buletin de vot. În cazul în care buletinul inițial se deschide în așa fel încât secretul votului nu mai este asigurat, președintele biroului electoral îi poate elibera alegătorului un nou buletin, reținând și anulându-l pe cel inițial.

Un alt caz în care suplimentul este utilizat include alegătorii care și-au stabilit reședința cu mai puțin de 60 de zile înainte de alegeri și nu au solicitat înscrierea în registrul electoral. În plus, alegătorii care votează în altă localitate decât cea de domiciliu la alegerile pentru Parlamentul European sunt incluși în această categorie, conform Legii 33/2007.

Este evident că din textele legale nu rezultă clar procedura prin care președintele secției de votare poate dispune utilizarea buletinelor de vot pentru alegătorii din registrul electoral, în detrimentul celor de pe listele suplimentare. Biroul Electoral Central nu poate dispune tipărirea unui număr mai mare de buletine de vot, dar poate clarifica procedura de securizare a votului pentru cei înscriși în lista permanentă. Pentru a preveni împiedicarea exercitării drepturilor electorale, este necesară o interpretare a textelor de lege, astfel încât să nu se utilizeze mai mult de 10% din buletinele de vot pentru cazurile excepționale, în detrimentul alegătorilor permanenți.

De exemplu, într-o localitate cu 700 de alegători înscriși în lista permanentă, se vor tipări 770 de buletine de vot. Dacă 400 de alegători suplimentari doresc să voteze, există riscul ca aceștia să epuizeze buletinele de vot destinate listei permanente, lăsând doar 370 de buletine disponibile pentru alegătorii permanenți. Aceasta poate împiedica exercitarea dreptului de vot al alegătorilor din lista permanentă. Astfel, pentru a rezolva această situație fără a încălca legea prin tipărirea de noi buletine în ziua alegerilor, BEC poate doar să adopte o hotărâre care să stabilească ordinea utilizării buletinelor de vot, asigurând că nu se depășește marja de 10% pentru situațiile excepționale prevăzute de lege.




Sursa

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button