A primit peste 30.000 de euro daune
Un român ar putea paraliza activitatea companiei aeriene ungare Wizz Air, dacă nu va primi cei peste 30.000 de euro cu titlul de daune, așa cum a stabilit instanța. Acesta spune că ar putea executa silit compania, lucru care ar duce la sechestrarea la sol a unui avion.
Un avocat din Oradea a obținut o victorie definitivă în instanță împotriva companiei aeriene Wizz Air, care a fost obligată să plătească daune totale de 30.600 de euro după ce a lăsat o familie blocată în Spania, fără asistență, în timpul unei vacanțe. Tribunalul Alba a confirmat parțial o sentință anterioară, stabilind că familia Ursuța a fost supusă unei experiențe traumatizante din cauza anulării zborului de întoarcere și a lipsei de suport din partea operatorului aerian.
O vacanță compromisă
Incidentul a avut loc la începutul anului 2021, când Mircea Ursuța, soția sa, copilul lor de trei ani și soacra au plecat într-o vacanță la Madrid, planificată încă din toamna anului 2020. Zborurile, achiziționate în avans, includeau o cursă Sibiu-Madrid pe 28 decembrie 2020 și întoarcerea pe 8 ianuarie 2021. Cu toate acestea, în ziua zborului de întoarcere, aeroportul din Madrid a fost închis din cauza unei furtuni de zăpadă.
Familia Ursuța a aflat despre anularea cursei de la angajații aeroportului, deoarece Wizz Air nu avea reprezentanți locali pe aeroportul din Madrid. După o noapte petrecută în aeroport, speranțele lor s-au năruit din nou când următoarea cursă spre România a aterizat la Barcelona, nu la Madrid. În lipsa altor opțiuni, familia a fost nevoită să își găsească cazare temporară.
Cinci zile de haos
Compania aeriană nu a oferit asistență pe durata următoarelor cinci zile, timp în care familia Ursuța a încercat să găsească un zbor alternativ. Informațiile disponibile pe site-ul Wizz Air erau fie contradictorii, fie incorecte, iar sesizările trimise operatorului au rămas fără răspuns sau au fost gestionate de roboți automatizați, care le oferea familiei Ursuța doar Sandviciuri și băuturi și nicio soluție. În cele din urmă, familia a reușit să se îmbarce pe un zbor spre Budapesta, abia după cinci zile, însă experiența a lăsat urme adânci.
Mircea Ursuța a deschis un proces împotriva Wizz Air la începutul anului 2022, invocând legislația europeană care protejează drepturile pasagerilor. Printre altele, aceasta prevede obligația companiilor aeriene de a oferi compensații financiare pentru zborurile anulate și de a asigura asistență în situații de criză.
În primă instanță, Judecătoria Alba Iulia a stabilit despăgubiri de 40.000 de euro, însă Tribunalul Alba, în urma apelului, a redus suma la 29.000 de euro pentru daune morale, plus 1.600 de euro compensații materiale. Decizia finală obligă Wizz Air să plătească sumele respective către fiecare membru al familiei, precum și 5.000 de lei pentru cheltuielile de judecată.
Sentința pronunțată miercuri de Tribunalul Alba este definitivă și executorie, Wizz Air fiind obligată să achite daunele stabilite de judecători. „Dacă nu o va face de bună voie, voi cere executarea silită a Wizz Air, care poate merge până la sechestrarea unui avion la sol”, a declarat BIHOREANUL Mircea Ursuța, care se așteaptă, totuși, ca firma ungară să achite sumele stabilite de justiția din România.