Google a oferit o relaxare a acordurilor sale cu Apple şi alte companii privind setarea implicită a motorului său de căutare, ca soluţie antitrust în SUA
Google, parte a grupului Alphabet, a propus o relaxare a acordurilor sale cu Apple şi alte companii pentru a seta Google ca motor de căutare implicit pe dispozitive noi, în încercarea de a soluţiona o hotărâre a SUA conform căreia domină ilegal serviciile de căutare online, transmite Reuters citat de news.ro
Propunerea este mult mai restrânsă decât intenţia guvernului de a determina Google să-şi vândă browserul Chrome, ceea ce Google a numit o încercare drastică de a interveni pe piaţa serviciilor de căutare.
Google l-a îndemnat pe judecătorul districtual american Amit Mehta din Washington să ia măsuri cu prudenţă pentru a decide ce trebuie să facă compania pentru a restabili concurenţa, după hotărârea sa conform căreia compania deţine un monopol ilegal în căutarea online şi publicitate aferentă.
Instanţele au avertizat împotriva impunerii de măsuri antitrust care să frâneze inovaţia, a spus Google în actele instanţei. Acest lucru este valabil mai ales ”într-un mediu în care inovaţiile remarcabile ale inteligenţei artificiale schimbă rapid modul în care oamenii interacţionează cu multe produse şi servicii online, inclusiv cu motoarele de căutare”, a spus Google.
În timp ce Google intenţionează să facă apel la această decizie la sfârşitul cazului, aceasta spune că următoarea etapă de ”remedii” ar trebui să se concentreze pe acordurile sale de distribuţie cu dezvoltatorii de browsere, producătorii de dispozitive mobile şi operatorii wireless.
Judecătorul a constatat că acordurile conferă Google ”un avantaj major, în mare măsură nevăzut faţă de rivalii săi” şi au ca rezultat ca majoritatea dispozitivelor din SUA să fie preîncărcate cu motorul de căutare al Google.
Acordurile sunt greu de retras, a spus judecătorul, în special pentru producătorii de Android, care trebuie să accepte să instaleze serviciul de căutare al Google pentru a include Magazinul Google Play pe dispozitivele lor.
Pentru a remedia acest lucru, Google ar putea să le facă neexclusive şi, pentru producătorii de telefoane Android, să separe Magazinul Play de Chrome de serviciul de căutare, a spus compania în propunerea sa.
Google le-ar permite dezvoltatorilor de browsere care sunt de acord să-şi seteze motorul de căutare ca implicit să revizuiască această decizie anual, în conformitate cu propunerea.
Spre deosebire de propunerea guvernului, Google nu ar pune capăt acordurilor de împărţire a veniturilor, care trec o parte din veniturile din reclame pe care Google le face din serviciile de căutare către companiile de dispozitive şi software care îl prezintă ca motor de căutare implicit.
Dezvoltatorii independenţi de browser, inclusiv Mozilla, care produce Firefox, au spus că fondurile sunt cruciale pentru operaţiunile lor.
Apple a primit aproximativ 20 de miliarde de dolari din acordul său cu Google numai în 2022.
Kamyl Bazbaz, purtătorul de cuvânt al competitorului motoarelor de căutare DuckDuckGo, a declarat că propunerea încearcă să menţină status quo-ul.
”Odată ce o instanţă constată o încălcare a legilor concurenţei, remediul nu trebuie doar să oprească comportamentul ilegal şi să prevină reapariţia acestuia, ci să restabilească concurenţa pe pieţele afectate”, a spus el.
Propunerea Google pregăteşte scena pentru un proces pe care Mehta îl va desfăşura în aprilie, în care Departamentul de Justiţie al SUA şi o coaliţie de state vor încerca să arate nevoia unor remedii ample, inclusiv ca Google să vândă Chrome şi, eventual, sistemul său de operare mobil Android.
Guvernul intenţionează să cheme martori de la OpenAI, startup-ul de căutare AI Perplexity şi Microsoft, potrivit documentelor instanţei.
De asemenea, procurorii doresc ca Google să înceteze să plătească pentru a fi motorul de căutare implicit şi să înceteze investiţiile în rivalii de căutare şi în produse AI bazate pe interogări şi să licenţieze rezultatele căutării şi tehnologia acestuia rivalilor.
Propunerile urmăresc să stimuleze inovaţia în căutarea online, unde Mehta a descoperit că cota de piaţă copleşitoare a Google îi împiedică pe concurenţi să culeagă datele de căutare necesare pentru a-şi îmbunătăţi produsele, şi să împiedice Google să-şi extindă dominaţia în serviciile de căutare la AI.