Stiri TV

În România se implementează școala de 4 zile. Modelul care a rupt sistemul


Într-un moment în care sistemul de învățământ românesc este adesea criticat pentru rigiditate, supraaglomerare și irelevanță, o școală de elită din Oradea a decis să schimbe radical regulile jocului. Colegiul Național Mihai Eminescu a lansat un experiment educațional care ar putea deveni model național: săptămâna școlară de doar patru zile pentru elevii claselor terminale.

Ideea este simplă și îndrăzneață: elevii de clasa a XII-a vin fizic la școală doar pentru disciplinele de bacalaureat, în timp ce restul materiilor se studiază asincron, online, acasă. Asta înseamnă mai mult timp pentru învățare reală, autonomie, responsabilitate și un orar adaptat priorităților reale ale unui adolescent în an terminal.

Este o reformă „la firul ierbii”, posibilă datorită statutului de „școală-pilot” obținut de colegiu în cadrul unui program național lansat de Ministerul Educației în 2023. Cu susținere din fonduri europene, proiectul numit „EMISmartEdu – Pilotăm viitorul la Eminescu” nu se limitează doar la reducerea zilelor de curs, ci propune o întreagă repoziționare a modului în care elevii interacționează cu școala, potrivit Bihoreanul.

Mai puține ore, mai multă învățare

Elevii vin la școală de luni până joi, pentru cursuri exclusiv din cele trei materii de bacalaureat: limba română, matematică sau istorie, și o disciplină la alegere, în funcție de profil. În paralel, disciplinele considerate „non-bac” sunt mutate în online, acolo unde elevii primesc teme și proiecte cu termen limită, pe o platformă digitală. Timpul câștigat este valorificat pentru aprofundare, meditații, studiu individual sau chiar odihnă.

Această reorganizare a fost gândită în funcție de realitățile din sistem: în clasa a XII-a, elevii au până la 17 materii în orar, dar doar trei contează pentru examenul maturității. În plus, fiecare disciplină de bac beneficiază de ore suplimentare de pregătire, ceea ce încarcă și mai mult programul. În loc să ignore sau să chiulească de la orele considerate „neimportante”, elevii le parcurg acum în propriul ritm, acasă.

Interdisciplinar, digital, real

Platforma digitală folosită de colegiu le permite profesorilor să trimită teme complexe, cu caracter interdisciplinar. De exemplu, o lucrare de istorie poate fi redactată în limba engleză, incluzând elemente de filosofie sau religie. Un singur proiect poate genera note la mai multe materii, economisind timp și crescând relevanța sarcinilor.

Pentru a evita superficialitatea, toate lucrările elevilor sunt verificate printr-un software anti-plagiat, similar cu cele folosite în universități. Astfel, elevii nu doar că lucrează din confortul propriei camere, dar învață și principii esențiale ale scrierii academice.

Mai puțin nu înseamnă deloc

Disciplinele „non-bac” nu sunt eliminate, ci mutate în zona de autonomie controlată. Elevii nu sunt scutiți de note și evaluări – dimpotrivă, trebuie să respecte termenele impuse și să dovedească implicare. Profesorii rămân exigenți, iar notele nu sunt acordate „din pix”.

În plus, reorganizarea orarului a permis introducerea unor programe remediale pentru elevii aflați în dificultate, în special pentru cei de la secția maghiară, care primesc ore suplimentare la română și matematică, gratuit. În unele cazuri, un elev poate ajunge la 7 ore de limba română pe săptămână – un efort major în sprijinul promovării bacalaureatului.

O platformă pentru viitor

Proiectul pilot vizează și alte transformări, cu impact direct în viitorul elevilor și profesorilor. Pentru clasele a X-a și a XI-a, colegiul pregătește un amplu program de orientare profesională, cu sprijinul unei firme specializate. Elevii vor susține teste recunoscute internațional, care să le evidențieze aptitudinile și vocația. În paralel, alți 200 de elevi vor susține gratuit testări Cambridge la limba engleză sau ECDL la informatică.

Pentru profesori, programul include formare în utilizarea tehnologiilor digitale, adaptarea metodelor de predare la elevii cu cerințe speciale și cursuri de leadership. Platforma digitală achiziționată prin proiect reduce birocrația, permițând profesorilor să gestioneze mai eficient evaluările și să fie mai conectați cu nevoile reale ale elevilor.




Sursa

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button