Proiectul primului avion european de genrația a 6-a, în pericol
Colaborarea dintre Marea Britanie, Japonia și Italia pentru construcția unui avion de generația a 6-a începe să scârțâie, Marea Britanie fiind acuzată de parteneri de egoism în privința dezvoltării programului, notează defenseromania.ro.
Implicate în programul GCAP, care vizează dezvoltarea unui avion de vânătoare de generația a 6-a, Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat, în decembrie anul trecut, crearea unui jont venture deținut în părți egale de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies). Programul are ca obiectiv dezvoltarea unui avion de generația a 6-a prin fuzionarea programelor Tempest (al Marii Britanii) și F-X al Japoniei. Până aici totul bine, doar că se pare că au început rapid problemele în paradis.
Ministrul Apărării din Italia, Guido Crosetto, într-un interviu acordat Reuters și citat de The Aviationist, a făcut referiri despre programul comun privind dezvoltarea unui avion de generația a 6-a, dar și despre cooperarea tehnologică dintre Italia, Japonia și Regatului Unit al Marii Britanii.
Iar aici au apărut criticile. Acesta acuză Marea Britanie că refuză să împărtășească tehnologii de ultimă generație cu partenerii din proiect.
„Trebuie să dărâmi unele bariere ale egoismului. Italia le-a dărâmat complet, Japonia aproape complet. Mi se pare că Regatul Unit este mult mai reticent în această privință, iar asta e o greșeală, pentru că egoismul este cel mai mare adversar al națiunilor noastre”, a subliniat Crosetto.
Global Combat Air Programme (GCAP) este proiectul comun pentru dezvoltarea unei aeronave de luptă de generație următoare, care să înlocuiască Eurofighter Typhoon din Regatul Unit și Italia, precum și Mitsubishi F-2 din Japonia. Obiectivul vizează dezvoltarea unui avion de generația a 6-a care va integra sisteme avansate de calcul la bord bazate pe inteligență artificială sau realitate augmentată.
Proiectul e condus de Italia, Japonia și Marea Britanie după fuzionarea proiectelor Tempest – prin care Marea Britanie dezvolta un avion de generația a 6-a – cu F-X, proiectul japonez de generația a 6-a.
Amintim că la începutul acestei luni, așa cum menționa și DefenseRomania, Canada și Australia și-au manifestat din nou interes pentru participarea la Global Combat Air Programme (GCAP), această inițiativă trilaterală între Regatul Unit, Japonia și Italia. Declarațiile recente ale oficialilor din domeniul apărării și ale factorilor de decizie politică din Canada și Australia, indică faptul că discuțiile, deși încă preliminare, încep să prindă contur.
Este posibil ca acțiunile și declarațiile recente ale președintelui american Donald Trump și ale secretarului apărării Pete Hegseth să fi contribuit, de asemenea, la o reevaluare de către Canada și Australia a strategiilor lor în ceea ce privește achizițiile de echipamente militare americane și a, în special avioanele de luptă.
Amintim că la finalul anului trecut BAE Systems , Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) au ajuns la un acord pentru a forma o nouă companie în cadrul unui joint venture pentru Global Combat Air Program (GCAP). Consorțiul va fi format din cele trei companii din Marea Britanie, Italia și Japonia.
Noul consorțiu se va ocupa de proiectarea și dezvoltarea aeronavei GCAP și va subcontracta producția și asamblarea finală a aeronavei către BAE Systems, Leonardo, Mitsubishi Heavy Industries.
Primul prototip al avionului de generația a 6-a dezvoltat de cele trei țări ar trebui să zboare 2027 iar avioanele ar trebui să intre în serviciu în 2035.
Această colaborare extinde parteneriatul guvernamental, de apărare și industrial dintre Regatul Unit, Japonia și Italia, consolidat de la lansarea GCAP, în decembrie 2022.
Noua societate mixtă va fi responsabilă pentru proiectarea, dezvoltarea și livrarea următoarei generații de avioane de luptă și va rămâne autoritatea de proiectare pentru GCAP pe toată durata de viață a proiectului, care este de așteptat să se întindă până după anul 2070.