‘Afacere’ de milioane de euro, cu doar o zi înainte de pensionare
O anchetă internă a scos la iveală o schemă prin care o companie publică ar fi plătit indemnizații de concediere abuzive, din fonduri publice, angajatilor apropiați de pensionare. Un caz recent atrage atenția prin ingeniozitatea manevrei: un lider sindical a fost concediat cu o zi înainte de a se pensiona, pentru a încasa despăgubiri consistente – scutite și de taxe.
Potrivit procesului-verbal al Comitetului Tragsa din Castilla y León, consultat de ABC, cazul vizează un membru influent al structurii sindicale interne, care împlinise deja vârsta legală de pensionare. Tragsa este una dintre cele mai importante companii publice din Spania, specializată în servicii de mediu, infrastructură și proiecte publice. Finanțată din fonduri de stat, compania are obligația de a respecta norme stricte în ceea ce privește cheltuirea banului public.
‘Forțat’ să demisioneze cu o zi înainte de pensionare
În loc să iasă pur și simplu la pensie, sindicalistul a fost „concediat” formal, cu doar o zi înainte, în baza unei modificări forțate a condițiilor de muncă. A fost folosit abuziv articolul 40 din Statutul lucrătorilor – prevedere care permite mutarea geografică a angajaților – tocmai pentru a genera o reacție de refuz din partea angajatului și a crea pretextul concedierii.
Această „concediere” i-a permis angajatului să încaseze o compensație de 12 luni de salariu, bani proveniți din bugetul companiei publice, la care s-a adăugat și scutirea de impozite aferentă acestor despăgubiri, deci din bani publici.
„A fost o simulare evidentă”, afirmă sindicaliștii din comitetul regional. „Un angajat protejat sindical, în vârstă de 65 de ani, nu poate fi mutat abuziv dintr-un oraș în altul fără a încerca măcar relocarea altor angajați din aceeași categorie. Singura explicație e că au vrut să-l recompenseze pentru loialitatea sa.”
A plecat cu despăgubiri și cu mașina de serviciu
Schema nu s-a oprit la despăgubiri. Fostul angajat a primit, cu titlu personal, și vehiculul de serviciu, la un preț mult subevaluat față de cel real. Potrivit documentelor interne, acest caz este fără precedent: toate utilajele și vehiculele Tragsa sunt, în mod normal, vândute prin licitație publică. În acest caz însă, mașina era relativ nouă („semi-nouă”), iar prețul convenit a fost chiar respins de Parchetul General, deoarece era sub nivelul de evaluare oficial.
Comitetul regional al Tragsa a cerut declanșarea unei anchete interne, avertizând că astfel de practici afectează grav reputația companiei publice. „Trebuie să clarificăm totul rapid, înainte ca presa să preia subiectul și să distrugă imaginea instituției.”
Suspiciuni mai largi: cum au ajuns ‘pilele’ în funcții publice
Cazul face parte dintr-un tablou mai amplu al neregulilor în angajările și beneficiile oferite de Tragsa. Compania are un contract de 2,4 milioane de euro pentru plasarea de așa-numiți „enchufados” – persoane promovate pe criterii de relații (autenticele ‘pile’ românești) – provenind de la Adif, operatorul feroviar național.
Printre cazurile controversate se numără și angajarea fostei partenere a ministrului transporturilor José Luis Ábalos, care a obținut un post la Tragsa după ce i-a fost anulat unul similar la o altă companie publică, Ineco. Totul în contextul în care Ábalos este implicat într-o investigație de amploare privind corupția, cunoscută drept „Cazul Koldo”.
Președintele Tragsa, Jesús Casas, a fost deja audiat de Comisia de anchetă a Senatului spaniol, în legătură cu neregulile din companie.