Știrile Zilei

Mașina care costa cât un televizor și era produsă într-o fabrică de cuști pentru animale


În anii ’80, România a fost martora nașterii uneia dintre cele mai neobișnuite și controversate mașini din istoria sa – Lăstunul. Gândit ca o soluție pentru clasa muncitoare, acest automobil trebuia să fie accesibil, compact și eficient.

Cu toate acestea, experimentul comunist s-a dovedit rapid a fi un eșec. Proiectul a fost lansat la cererea lui Nicolae Ceaușescu și avea să fie realizat într-o fabrică de cuști pentru animale din Timișoara, o poveste plină de controverse, care continuă să genereze reacții și amintiri și astăzi.

Visul lui Ceaușescu – o mașină la prețul unui televizor

Lăstunul a fost creat într-o Românie socialistă, care încerca să răspundă nevoilor clasei muncitoare, deși resursele erau limitate și directivele politice erau foarte clare. Se spune că Nicolae Ceaușescu a solicitat o mașină „pentru toată lumea”, la prețul unui televizor, care să consume doar 3 litri de benzină la 100 de kilometri și să aibă o lungime mai mică de 3 metri. Astfel, în 1988, primul Lăstun a fost prezentat chiar de ziua lui Ceaușescu, ca un omagiu adus „celui mai iubit fiu al poporului”.

Teoretic, Lăstunul trebuia să transporte o familie cu doi copii și să devină simbolul eficienței socialiste. Însă, în practică, obiectivele erau greu de atins. Deși proiectul prevedea un consum de doar 3 litri de benzină la 100 km, în realitate consumul putea depăși cu mult această valoare, ajungând chiar să crească cu 300%. Mai mult, piesele de calitate inferioară se defectau rapid, imediat ce mașina ieșea de pe porțile fabricii.

Fabricat în Timișoara, într-o fostă fabrică de cuști pentru animale

Proiectul Lăstun a fost realizat la fabrica Tehnometal din Timișoara, o unitate care până atunci producea cuști pentru animale. Aceasta a fost reconvertită pentru a susține ambițioasele planuri ale regimului comunist. Totuși, procesul de tranziție nu a fost unul simplu, iar fabrica nu dispunea de echipamentele și expertiza necesare pentru a produce un autoturism de calitate. Rezultatul a fost o mașină cu multe defecte de fabricație.

În cei câțiva ani în care a fost produs, au fost fabricate mai puțin de 7.000 de Lăstunuri, iar mașina a devenit rapid subiect de glume și parodii. În acea perioadă, fraza „Nu-i mașină-n toată țara, ca Lăstun din Timișoara” a ajuns să fie cunoscută și a fost popularizată pe rețelele sociale, devenind parte din folclorul urban al românilor.




Sursa

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button